-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7812 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا نميتوان نماز مستحبي را به جماعت خواند؟

نماز مستحبي را نميتوان به جماعت خواند و استحباب اقامه نماز جماعت براي نمازهاي واجب مخصوصاً نمازهاي يوميه است.(1)

دليل اين امر را بايد رواياتي دانست كه در آنها بر اقامه نمازهاي واجب، مخصوصاً نمازهاي پنجگانه (صبح، ظهر، مغرب و عشا) به جماعت تأكيد شده اما از برپا كردن جماعت در نمازهاي نافله نهي كرده است. امام رضا(ع) در نامهاش به مأمون نوشت: لا يحوز أنْ يصلّي تطوع في جماعة لأنّ ذلك بدعة و كلّ بدعة ضلالة و كلّ ضلالة في النّار؛(2) جايز نيست نماز مستحبي به صورت جماعت خوانده شود، زيرا اين كار بدعت بوده، هر بدعتي موجب گمراهي است و عقوبت هر گمراهي، آتش جهنم است.

نيز از امام صادق(ع) و امام كاظم(ع)، از قول پيامبر(ص) نقل شده: واعْلموا أنّه لاجماعة في نافلة؛ بدانيد كه نميتوان نافله را به جماعت خواند.(3) مضمون اين روايات دلالت بر جائز نبودن نمازهاي نافله به صورت جماعت مي كند، مخصوصاً نوافلي كه به صورت جماعت در ماه رمضان بين اهل سنّت به نماز تراويح مشهور است كه روايت به آن اشاره كرده و آن را بدعت مي شمارد.

فقها از جمله مرحوم سيد طباطبائي در عروة الوثقي مي فرمايند: در هيچ يك از نوافل، جماعت مشروع نيست.(4)

پي نوشتها:

1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 795، مسئله 1399.

2. وسائل الشيعه، باب 20 از ابواب صلاة الجماعة.

3. همان، باب 7، از ابواب نافلة شهر رمضان.

4. عروة الوثقي، ج 1، فصل في الجماعة، مسئله 2 و مستمسك العروة الوثقي، ج 7، ص 170 به بعد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.